Anmeldelse i bladet Til Tro

”Tårnet i Sinear”

Tårnet i Sinear er en slægtsroman, der tager udgangspunktet i tiden fra lige før syndfloden og fortsætter til efter sprogforvirringen ved Babelstårnet. De otte overlevende fra arken skal til at starte forfra med at befolke jorden, og der kommer hurtigt uenigheder og stridigheder igen. Bogen følger de efterfølgende generationer, og hvordan slægten udvikler sig fra at være en lille familie bosat i en dal, til en mindre civilisation med hvad der dertil hører.

Selvom Gud med syndfloden ønskede at udrydde alt ondt fra jordens overflade, bliver det hurtigt klart, at det ikke er lykkedes. Allerede den første generation har kontroverser, men jo flere generationer der kommer til, jo mere tydeligt er det, at ondskaben og uviljen imod Gud stadig florerer. Folk dyrker stadig Gud på overfladen, men det kommer hurtigt frem, at det oftest er egoistiske motiver, der driver folk. Det er fint at blive mindet om, at personerne på gammel testamentlig tid også er mennesker med de samme problemer som os, men af og til bliver det dog næsten lidt for hverdagsagtigt og trivielt.

Det er tydeligt, at Thomas Teglgaard ikke bare ønsker at give et bud på, hvad der kunne være sket i flere hundrede år, som blot er beskrevet med et par kapitler i 1. Mosebog. Han ønsker at drage paralleller til i dag, og det ses tydeligst på beskrivelsen af, hvordan mennesket ved opførelsen af Babelstårnet i bogen forsøger at skabe noget, der er Gud værdigt. I det hele taget er der meget fokus på gudsdyrkelsen, og specielt skildringen af Noa og hans forhold til Gud er meget lærerig.

Da bogen er Thomas Teglgaards tolkning af, hvordan det kunne være foregået på den tid, er der mange ting undervejs, som man kan være enig eller uenig i. Det historiske grundlag for bogen er ret begrænset, men han har været i kontakt med mange eksperter på området for at kunne give en så realistisk skildring som muligt. For at gøre fortællingen læseværdig, har det været nødvendigt at give personerne karakteristika. Det er med til at gøre bogen levende, og gør uden tvivl, at man lettere kan identificere sig med de forskellige personer. Men som han selv undskylder til sidst i hans bemærkninger, kan det dog have givet visse personer mindre flatterende karaktertræk.

Thomas Teglgaard gør til sidst i bogen opmærksom på, at han til forskel fra de fleste bibelforskere opfatter Bibelens beretninger bogstaveligt. Det er altid dejligt at læse forfattere, som opfatter Bibelens ord som Guds åbenbarede ord og ikke bare en fortælling, hvor vi kan tage det med, vi lige har lyst til at bruge. Der er oprettet en hjemmeside hvor der bliver gået i dybden med den historiske baggrund for fortællingen, en gennemgang af persongalleriet samt nogle andre ting med relevans for bogen.

Bagerst i bogen samt i bogens omslag er der en slægtstavle for Noa og hans efterkommere. Selvom persongalleriet i bogen er begrænset, er det en god måde at holde styr på de indbyrdes familieforhold, når man læser bogen.

Bogens sproglige udtryk bliver nogle gange lidt tungt. Der er flere passager, hvor man som læser bliver nødt til at koncentrere sig for at følge med. Det kan godt være lidt svært med dette skift mellem letlæselig historiefortælling og sværere mono- og dialoger.

Tårnet i Sinear er en god bog, hvis man ønsker en kristen roman, der ikke kun vil underholde. Det er tydeligt, at bogen ikke bare er skrevet for at skrive en god fortælling, men også for at det skal kunne bruges til noget i dag. Det gør af og til, at den gode fortælling bliver forhindret eller lidt afbrudt af, at en pointe skal føres igennem. Dette gør, at bogen ikke er helt vellykket som historisk roman.

”Tårnet i Sinear”

af Thomas Teglgaard

735 sider